Főoldal

Canslim stratégiája a gyakorlatban (1. rész)

Canslim lépésről lépésre mutatja be az általa kidolgozott stratégiát élesben, hogy hogyan tudjuk menedzselni megvett részvényünket, hogy a lehető legoptimálisabban alakuljon nyereség-veszteség mutatónk.

Szóvátették töben, hogy a „Canslim stratégiája” elnevezés megtévesztő. A CANSLIM ugyanis egy közismert betűszó, egy Amerikában létrehozott részvénykiválasztási stratégia elnevezése. Az én nickem ebből a betűszóból ered, de az én stratégiám nem egyenlő az igazi CANSLIM stratégiával. Szeretném remélni, hogy a későbbiekben azért ez nem fog problémát jelenteni. Az igazi CANSLIM stratégiát pedig mi is ismertetni fogjuk a Tőzsdestratégiák honlapon a nem túl távoli jövőben.

De most térjünk vissza az én saját stratégiámra (Canslim stratégiája). A módszer abban próbál segíteni, hogy hogyan menedzseljünk egy már megvett részvényt. Az út egyértelmű: vétel-tartás-eladás. Csak azt nem tudhatjuk, hogy közben mi fog a papírral történni. Az én stratégiám tehát a részvény kiválasztásában nem segít. Azt más módon kell megoldani, a Tőzsdestratégiák honlapon a későbbiekben a kiválasztásra is adunk módszereket. Most azonban induljunk ki onnan, hogy már megvan a részvény. A buli valójában még csak ekkor kezdődik. Ez még akkor is igaz, ha aláhúzzuk, hogy a részvény megfelelő időben való megvétele, azaz az időzítés rendkívül fontos tényező. Mert ha az jól sikerül, akkor óriási lépést tettünk a pozíció nyereségessége érdekében, míg ha rossz időpontban vásárolunk, akkor a legjobb menedzselési módszer is csak abban tud segíteni, hogy ne veszítsünk olyan sokat.

Az időzítés és a vétel technikájával most nem foglalkozunk, feltételezzük, hogy valamilyen okból kinéztünk egy részvényt, és úgy látjuk, hogy van esélye az emelkedésnek. Amire igazán koncentrálni fogunk az elkövetkezőkben, az a pozíció menedzselése. Ehhez a Canslim stratégiát használjuk.

Az egész tranzakciót pedig élesben, élőben lejátszuk a Tőzsdestratégiák olvasói előtt.

A Zalakerámia-kísérlet

Az élő „bemutatóhoz” a Zalakerámia részvényét választottuk ki, avval a nem titkolt szándékkal, hogy legyen nagyobb esélye inkább egy veszteséges pozíciónak. Azaz, szánt szándékkal veszíteni akarunk, hogy bemutathassuk, hogy ilyenkor mit kell, vagy mit kellene tenni – legalábbis a Canslim stratégia szerint. De az esélyektől függetlenül, a most bemutatásra kerülő játszmát természetesen megjátszuk élesben a tőzsdén is!

Nos, azért még néhány szó a Zalakerámiáról. A papír egyértelműen emelkedő trendben van. Ha tehát most vásárolunk, abban bízunk, hogy tovább emelkedik. Ennek meg is van a lehetősége, mivel azonban az elmúlt napokban már sokat ment fel, ezért a mostani belépőnk későinek bizonyulhat. Azaz a papír bizonytalan. Nem baj, a stratégia segít abban, hogy ilyenkor is tudjuk, mit kell tenni. Hiszen én magam is bizonytalan vagyok. De azért nem szeretnék kimaradni, ha mégis felfele megy. Hozzá kell tenni, hogy a Zalakerámia melletti döntés pont azért történt, hogy látszódjon, nem a részvény minősége számít elsősorban a piacon – nyerni és veszíteni bármin lehet.


Zalakerámia grafikon év elejétől

Mennyi esélye van, hogy nyereséggel zárjunk, és mindez mennyi időt vesz igénybe?

Ez változó. A stratégia a pozícióból való kiszállás idejét és módját  egyértelműen meghatározza. Nincs tehát arra szükségünk, hogy közben kelljen improvizálni, a stratégia minden lépést tartamaz amire a tranzakció során szükség lehet, és az a nagyon jó, hogy ezt már előre tudjuk.

Úgy döntöttünk, max. 1 millió forintot szánunk erre a tranzakcióra. A Canslim stratégia első lépése szerint tehát:

1. lépés: Pénz 20%-ából vétel. Stop-loss  -5-8%. (Általában -5%-nál fele eladása, -8-10%-nál a második rész eladása; -7,5% ez összesen a pénz 20%-ára, azaz 1,5% a teljes pénzre.)

Kedden (2001.02.06.), vásároltunk 75 db Zalakerámia részvényt 2700 Ft-on 200 ezer forintért. Figyelni kell a papírt, mert 2570 Ft-nál eladunk 38 db-ot, 2485-nél a fenmaradó 37 darabot, ha nem arra megy, ahogyan szeretnénk. Ebben az esetben a veszteség 6,3% lesz az eredeti befektetett összegünkre vetítve, azaz kb. 11 ezer forint. Hát ezt a bukót bevállaljuk...

Viszont, ha emelkedne, akkor a következőt kell tenni:

2. lépés:  +5%-on belül további 40% vétel.

Tehát 2835 Ft-ig kell vásárolni újabb 400 ezer forintért.

Felmerülhet a kérdés: Mit teszünk akkor, ha az egyik stop-loss árat (2570) megüti a papír, de utána nem esik tovább, hanem megint emelkedni kezd?

Az alap stratégia nem tartalmaz erre kitételt, de a megoldás a következő:

Első stop-loss árnál eladjuk a 50%-nyi részvényt. Ha utána, (mielőtt elérné a második stop-loss árat, ami véglegesen lezárja a pozíciót) visszafordulna, és emelkedésbe kezdene, akkor a 2. lépésben megadott +5%-on belüli 40%-nyi vásárlást az első stop-loss árhoz viszonyítjuk! Az pedig épp az első vétel árszintje, hiszen a stop-loss –5%-ra van beállítva! Tehát a példa szerint 2700-ig, és nem 2835-ig kellene  megvenni a 40%-nyi újabb adag részvényt. És még ebben az esetben is maradna 10%-nyi adag, amit a stop-loss elérésekor (2570 Ft) adtunk el. Ezt a 10%-ot hozzárakjuk a 3. tétel vásárlásához, azaz a 3. tétel ilyenkor nem újabb 40%-nyi részvényt, hanem ez esetben 50%-nyi adagot jelentene.

Ha tehát a stop-loss csak az első adag részvényt üti ki, akkor még van mód újból felépíteni a teljes pozíciót, tehát egy kisebb korrekció esetén nem rázódunk ki teljesen. Viszont ha a vételtől számítva 8-10%-ot esik a részvény, azaz mindent eladunk az előre meghatározott stop-loss szinteken, akkor a pozíciót lezártnak tekintjük, a tranzakció veszteséggel lezárva, onnantól már nem érdekel, hogy a részvény esetleg ismét emelkedni kezd. Ha tényleg csak egy korrekció volt az esés, akkor gondolkozhatunk esetleg újabb pozíció megnyitásán, de azt ismét az első lépéstől kell kezdeni.

Nem elképzelhetetlen, hogy 2 nap múlva már kirostálódunk veszteséggel, de az sem, hogy a pozíció hónapokig megmarad. A lényeg: betűről betűre megpróbáljuk alkalmazni a taktikát. Ami (mármint a statégia) nem konzisztens nyereséget, hanem karbantartható veszteséget hirdet. A többi rajtunk múlik. Azon, hogy milyen részvényt választottunk ki, és mikor léptünk be a piacra.

Hát akkor, harcra fel!

(Folytatása következik!)

Canslim

2001.02.07.

Főoldal 


  websas.hu

 E-mail                      Egyedi szoftverfejlesztés    

(c) Intro 98 Bt., 2006. Minden jog fenntartva