Főoldal
    Startvonal

A piacnak mindig igaza van! (2. rész)

Vizsgálat alá véve a Yahoo. De itt is kiderül, valóban a piac irányít, és nem fordítva. 

Az előző részben elsősorban a Matávval foglalkoztunk. Most megnézzük, hogy mi történt közben Amerikában.

Néhány évvel ezelőtt, amikor a Yahoo néhány dolláros áráról 90 dollárig szárnyalt, a papírt shortoló tréderek (akik akkor nyernek, ha a részvény esik, emelkedésnél viszont veszítenek) fennhangon hirdették, hogy a részvény túlárazott, árfolyama minden ésszerű határt áttört, bárki, aki a részvényt vásárolja, bizonyosan őrült. És valóban: a Yahoo nem igen termelt nyereséget, P/E mutatója a csillagokat verdeste, a cég üzleti terve gyenge lábakon állt. A shortolók, és mindazon elemzők, akik ezen tények alapján ítélték meg a részvényt, kb. 20 dollárra értékelték annak valódi értékét. 20 dollár, nem pedig 90. Így hát jó ötletnek tűnt eldani/shortolni a részvényt, nem csak 90 dollárról, de már jóval az alatti árfolyamokról is. És mi az igazság? Az igazság az, hogy a részvény értékelésében az eladóknak teljesen igazuk volt. A professzionális elemzők nagy része is osztotta az álláspontot, és óva intették a kisbefektetőket, hogy ezeken a szinteken (90 dollár és környéke) Yahoo részvényt vásároljanak, ugyanis könnyen pórul járhatnak.

És milyen igazuk volt! Csak éppen azok jártak pórul, akik rájuk hallgattak, ugyanis kevesebb mint egy év alatt a részvény 90 dollárról 250 dollárig ugrott! A józanul gondolkozó shortosok embereseket buktak ebben az időszakban, nem csak a Yahoo-val, hanem az AOL-lel, Excite-tal, és sok hasonló internetes nagyágyúval. Akik pedig vettek: gyorsan, könnyen milliomosok lettek. Milyen kár, hogy egyetlen menedzserkönyv sem jelent meg abban az időben „Hogyan legyünk milliomosok villámgyorsan?” címmel, amelyik csupán egyetlen modatot tartalmazott volna: „Yahoo, AOL vétel - most”.

Amikor pedig már igazán mindenkinek sikerült felülnie a száguldó vonatra, amikor már mindenki elfogadta, hogy ezek a részvények mások mint a többiek, ennélfogva értékelésüket sem szabad az eddig megszokott módon kezelni, sőt, kitűnő, új értékelési módozatok láttak anpvilágot, amikben ezek a részvények újabb többszáz százalékos emelkedés előtt álltak, tehát amikorra már mindenki hétköznapjai részének, mintegy kellemes reggeli meglepetésnek tekintette a napi 5-10%-os árfolyamelkedést a szektorban, akkor véget is ért minden. A game over effektus pedig lassan, de biztosan leapasztotta a pénztárcákat, és a példánkban szereplő Yahoo árfolyama a 2000. januári 250 dollárról az évekkel korábban helyesnek vélt 20 dollárrig esett! Érdekes, az esés idején az volt a „fülszöveg”, hogy a Yahoo az internet világának zászlóshajója, a nyereségtermelés óriási mértékűre nőhet az elkövetkezendő időkben, a cég vezetése kitűnő, naponta milliók látogatják az   oldalt, a jövő fényesebb nem is lehetne. Aztán 250-ből lesz 20. Ami mára már jó, ha 15. Persze ha erre mi azt mondjuk, hogy ettől szép a tőzsde...akkor kárörvendőek vagyunk? Mert a poén, hogy ez mind igaz a cégre nézve, mégis minden befektető bukik és menekül! 

Mi a tanulság mindebből számunkra? Az, hogy teljesen mindegy, igaza van-e valakinek a tényeket illetően, egy-egy részvénnyel, ágazattal vagy piaccal kapcsolatban. Ettől ugyanis még minden pénzét elveszítheti. Tehát egyszerre lesz igaza és veszti el a pénzét, egy időben, egy idősíkban. Óriási, nem? A magyarázat egyszerű, bár nem mindig kielégítő. A tőzsdét nem érdekli a jelen. A jövő foglalkoztatja csak. A jövő pedig a jelentől lehet gyökeresen eltérő is, ha vannak sokan, akik hasonlónak képzelik. Ha a befektetők valamilyen okból látnak arra lehetőséget, hogy egy cég értéke a jövőben megtízszereződjön, akkor már most vásárolnak, függetlenül attól, hogy most még abból semmi sem látszik, és egyáltalában nem bizonyos, hogy valaha is látszódni fog!

(Folytatása következik!)

Melior

2001.08.17.

Főoldal    Startvonal

 

  websas.hu

 E-mail                      Egyedi szoftverfejlesztés    

(c) Intro 98 Bt., 2009. Minden jog fenntartva